راراهکار هوش تجاری برای صنایع

راهکار صنایع

راهکار هوش تجاری برای صنایع

 

وقتی از صنعت صحبت می شود ممکن است ناخودآگاه ذهن ما به سمت صنایع مشخصی حرکت کند و کاربرد خاص و محدودی را برای هوش تجاری تصور کنیم .

 

اما در واقعیت هوش تجاری  راهکاری است که برای هر نوع کسب و کاری  در هر زمینه ای قابل استفاده است . هر جا که نیاز به مدیریت ، برنامه ریزی ، استفاده درست از منابع،  افزایش بهره وری و کاهش هزینه وجود دارد، هوش تجاری ابزاری قابل استفاده خواهد بود .

 

 هدف  اصلی در بکارگیری هوش تجاری کمک به مدیران  یک کسب و کار برای اتخاذ تصمیم های تجاری صحیح است. تصمیم هایی  که بر مبنای اطلاعات دقیق و واقعی گرفته می شوند و نه با حدس و گمان یا قضاوت شخصی .بنابراین هدف نهایی تولید و خلق  بیشترین ارزش برای یک مجموعه به کمک  تحلیل اطلاعات است . می توانید تصور کنید که با این تعریف نام بردن از صنعت و کسب و کاری که هوش تجاری کاربردی در آن نداشته باشد کار سختی است .

 

در ادامه این متن صرفا جهت آشنایی بیشتر با موارد کاربرد این تکنلوژی و متد  ، مثال هایی از صنایع مختلف همراه با شرح مختصری از چگونگی استفاده هوش تجاری در آن صنعت آورده شده است .لازم به ذکر نیست که مثال های عنوان شده تنها بخشی از کاربرد هوش تجاری در این صنایع است

پولی و مالی

یکی از حوزه هایی  که هوش تجاری می تواند به شکل موثر وارد عمل شود موسسات پولی و مالی است . داده ها و اطلاعات زیادی توسط شعب این موسسات تولید می شوند. در نبود یک سیستم هوش تجاری  تهیه گزارشات مالی از تراکنش های بانکی بسیار زمان بر بوده و فاقد دقت لازم است .

 

bank

با حذف گزارش گیری دستی  و سنتی، زمان با ارزش خود را بر روی مسائل مهمتر متمرکز کنید 

در حال حاضر بسیاری از این موسسات گزارشات مالی خود را به صورت دستی و از طریق نرم افزار هایی مانند اکسل انجام می دهند . حجم داده های این موسسات فوق العاده زیاد است به همین دلیل استفاده از روش های گزارش  گیری سنتی پاسخگوی نیاز های روز افزون آنها نیست .

 

هوش تجاری توانایی گرداوری و تحلیل داده های کلان موسسات مالی و پولی را دارد . اطلاعات تحلیل شده  در عوض گزارشات اکسل می توانند به صورت داشبورد های گرافیکی  نمایش داده شوند.

 

 تحلیل اطلاعات تراکنش ها در هوش تجاری با سرعت بالا و در لحظه انجام می پذیرد

تحلیل رسیک سرمایه گذاری

داشبورد ها می توانند به موسسات مالی  کمک کنند تا  ارزایابی و برآورد  بهتری از ریسک سرمایه گذاری  در یک حوزه خاص به دست بیاورید

Financial risk

بررسی عملکرد شعب

هوش تجاری این توانایی را به مدیران منطقه ای ، استانی و یا کشوری می دهد  تا عملکرد موسسه را از بالا به پایین و تا سطح یک شعبه پایش کرده و بررسی کنند .

با استفاده از این قابلیت می توان  تصویری کامل و به روز از عملکرد مناطق و شعب مختلف داشت و  در صورت نیاز اقدامات لازم در جهت بهبود عملکرد یک شعبه یا منطقه را انجام داد.

مدیریت سرمایه مشتری

تحقیقات نشان می دهد اشخاصی که دارایی زیادی را سرمایه گذاری می کنند تقاضای بیشتری نیز برای دریافت خدمات مجازی در بستر اینترنت دارند .  برای این سرمایه گذارن می توان داشبورد های مخصوص به مشتریان را ارائه کرد تا از این طریق بتوانند بر سبد دارایی خود نظارت و مدیریت داشته باشند .

صنایع تولیدی و کارخانه ها

در شرایط کنونی بهره وری حداکثری و استفاده از تمام ظرفیت های خطوط تولید و نیروی انسانی در کنار کاهش هزینه ها برگ برنده تولید کنندگان موفق در مواجهه با شرایط بازار است . هوش تجاری به کمک بررسی اطلاعات و تحلیل داده های داخلی کمک بزرگی برای مدیران صنعت تولید است تا بتوانند موفقیت مجموعه خود را تضمین کنند .

factory workers

مدیریت

تصویر سازی اطلاعات این امکان را می دهد که اتفاقات در حال رخ دادن داخل شرکت را به صورت زنده و در لحظه ببینید . کدام یک از خطوط تولید فعال هستند و با چه ظرفیتی تولید می کند ؟ کدام بخش متوقف شده و علت آن چیست ؟

می توانید پرسنل ، سیستم های تولید ، رنجیره تامین ، انبار  و هر اتفاقی که در حال رخ دادن است را به صورت لحظه ای رصد کنید .

یا  یک سیستم گزارش دهی تعاملی به سهام دارن و هئیت مدیره ارائه کنید تا از شرایط تولید و مشکلات آن اگاه شوند . 

استراتژی lean

متد لین بر  پایه بالا بردن حداکثری رضایت مشتریان با کمترین افزایش در هزینه های تولید و خدمات شکل گرفته است و امروزه در سطح جهانی مورد توجه بسیاری از مدیران است .

 داشبورد های تولید کمک می کنند تا این متد را با قدرت پیاده سازی کنید . با جمع آوری و تحلیل  اطلاعات  واحد های مختلف می توانید شاخص های کلانی مثل سود و زیان و درصد اجرای قرارداد ها  را تحت نظر داشته باشید .

پیش بینی بر اساس تحلیل اطلاعات

اطلاعات کارخانه را تحلیل کنید تا قبل از ایجاد مشکل از وقوع آن مطلع شوید و برای رفع مشکلات راه حل داشته باشید . می توان تمام زنجیره تولید تا فروش را تحت نظر داشت و از وقوع اتفاقات ناخواسته مثل خرابی خطوط تولید ، یا کاهش موجودی مواد اولیه و محصول جلوگیری کرد.

بودجه صرفه جویی شده  از این طریق را می توان  در محل بهتری  مثل موقعیت های  جدید تجاری یا توسعه خطوط تولید و محصول هزینه کرد.

افزایش کیفیت و بهره وری

داشبورد های اطلاعات به پرسنل تولید  کمک می کنند تا میزان ضایعات را تحت نظر بگیرند ، حجم ضایعات و  نرخ خرابی  را کاهش داده و بازدهی خطوط تولید را افزایش دهند .

برنامه ریزی و عملیات

می توان از اطلاعات بدست آمده توسط هوش تجاری برای ساخت یک سیستم جدید برنامه ریزی تولید استفاده کرد . برنامه های نوشته شده  بر اساس اطلاعات واقعی بسیار منعطف تر ، سازنده تر و به واقعیت نزدیکتر هستند.

با برنامه ریزی دقیق  جلوی صرف زمان و هزینه اضافی گرفته می شود .

ساخت و ساز و مسکن

پروژه های ساختمانی و شهر سازی از عوامل زیادی تاثیر می پذیرند. برای اطمینان از موفقیت و تحویل به موقع پروژه باید به  صورت مداوم این عامل ها را  پایش و اندازه گیری کرد. 

هوش تجاری آبرنگ به کمک داشبورد و مصور سازی داده به شما کمک می کند تا بر روند اجرای پروژه ها نظارت کنید ، هزینه ها را مدیریت کرده و استاندارد های کاری را حفظ نمایید .  

 

 

construction worker

مدیریت پروژه

داشبورد وضعیت پروژه، به مدیران کمک می کند تا درصد اجرای یک پروژه را به نسبت هزینه ها و زمان اجرا  رصد کنند تا   تاخیر در  زمان تحویل و هزینه های اضافی  مدیریت شود .

تحلیل داده های عملکردی پیش بینی زمان اتمام پروژه و هزینه تمام شده نهایی را ممکن می کند .

Construction tower

بهره وری نیروی کار

بهره وری پایین روی هزینه های تمام شده و زمان تحویل پروژه تاثیر می گذارد . به کمک هوش تجاری مدیران می توانند ساعات کاری ، چرخش کار ، ساعات اضافه کار ، آموزش ، حوادث حین کار و شاخص های دیگر را بررسی کنند و محیط کاری سالم همراه با بهره وری را بسازند.

تحلیل و نظارت بر اطلاعات در این سطح می تواند از بروز مشکلات در محیط کاری جلوگیری کند   تا  تیم های مختلف با تمام ظرفیت خود مشغول به کار شوند.

مدیریت مالی

با بررسی هزینه های مصالح  و نیروی انسانی ، هزینه های اداری تعمیرات ، ساعات بیکاری ، شکایات ، حوادث و … می توان هزینه نهایی پروژه را کنترل کرد.

یک داشبورد گزارش دهی می تواند وضعیت  هر یک از موارد ذکر شده  نسبت به بودجه را نشان دهد

خرده فروشی ها و فروشگاه ها

رقابت در حوزه خرده فروشی برای جذب بیشتر مشتریان با ارائه قیمت های کمتر و تخفیف های خاص همواره در جریان است.

 

بخصوص در شرایطی فعلی  که مشتریان ترجیح می دهند کمتر خرید کنند ورود به بازارهای جدید و کنترل هزینه های انبار داری و نیرو برای خرده فروشی ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

فروشگاه هایی که از تحلیل داده ها برای تصمیم گیری های خود استفاده می کنند بهره وری بیشتری دارند و نسبت به تغییرات بازار مقاوم تر هستند.

 

هوش تجاری این امکان را به خرده فروشی ها می دهد تا با بررسی شاخص های عملکردی ، فعالیت های فروش و بازاریابی خود را تقویت کنند. رضایت مشتریان خود را افزایش دهند و مدیریت بهتری بر موجودی انبار داشته باشند تا  از اتمام کالا یا ذخیره بیش از حد کالا ها جلوگیری به عمل آید.

shoping

مدیریت عملکرد

برای یک مدیر که باید تعدادی فروشگاه ها را مدیریت کند مهم است که بر میزان فروش و یا حقوق دستمزد نظارت داشته باشد بدون آنکه نیاز باشد در محل فروشگاه حاضر شود .  دسترسی به اطلاعات هر فروشگاه از طریق موبایل و تبلت یا کامپیوتر به مدیران این امکان را می دهد که  روی کار فروشگاه های مختلف نظارت داشته باشند.  

مشتری شما کیست ؟

شناخت دقیق مشتریان و گروهبندی آنها ( از نظر ارزش خرید ، موقعیت جغرافیایی و …) به شما کمک می کند تا فعالیت های بازاریابی خود را به درستی و برای گروه های خاص هدفمند کنید و تخفیفات و پرومشن ها را به دست مشتریان حقیقی برسانید.

تحلیل داده های فروش به شما می گوید مشتری وفادار شما کیست و چه کسانی بیشترین ارزش را به مجموعه شما وارد می کنند .

customer satisfaction 1

مدیریت انبار

داشبورد های عملکرد، نظارت بر فروش روزانه محصولات را ممکن می کند و از این طریق امکان مدیریت موجودی کالا ها را فراهم می آورد تا با شرایطی مثل تمام شدن موجودی کالا یا رسوب کالا در انبار مواجه نشوید .

به وسیله تحلیل همان داده ها می توان میزان تقاضا برای محصولات را بر اساس  تاثیر نوسانات فصلی ، تخفیف ها و پروموشن های خاص ، محبوبیت برند ، موقعیت جغرافیایی مشتریان و … پیش بینی کرد.

warehouse 02

کسب و کارهای اینترنتی

در میان کسب و کارهای موجود، تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی یکی از حوزه هایی هستند که می توان تاثیر شگرف هوش تجاری را در عملکرد آنها مشاهده کرد . اطلاعات  دقیق و به موقع  می تواند عاملی باشد که موفقیت یک کسب و کار اینترنتی را تضمین می کند .

گرد آوری داده های مربوط به مشتریان در این کسب و کارها نسبت به سایر  حوزه ها بسیار راحت تر انجام می شود. شاخص ها و داده های مورد نیاز  به خوبی شناخته شده هستند .

بهره نگرفتن از مزایایی هوش تجاری در این حوزه از کسب و کار به معنای هدر دادن یک پتانسل قوی برای رشد و شکوفایی است .

online shopping

 

هوش تجاری کمک می کند تا :

  • مشتریان خود ،خواسته ها و نیاز های آنان  را به دقت بشناسید
  • نرخ ماندگاری ، بازگشت و وفاداری مشتری را تا حد امکان افزایش دهید
  • از طریق تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان بتوانید روند های فروش و تقاضای بازار را پیش بینی کنید
  • فعالیت های بازاریابی را به شکلی هدفمند انجام دهید که پیام شما دقیقا به دست گروه خاصی از مشتریان برسد
  • استراتژی  فروش ، اعمال تخفیف و پرموشن را بر اساس تحلیل اطلاعات مشتری و  روند های جاری بازار تغییر دهید
  • با تحلیل اطلاعات مربوط به ترافیک سایت و کانال های ورود مشتری سئو  سایت خود را بهینه کنید
  • تنوع محصولات و بازار هدف خود را گسترش دهید.

دانشگاه ها و موسسات آموزشی

learning

همان طور که اشاره شد  هوش تجاری را می توان در هر صنعت و مجموعه ای به کار برد . هر جا که نیاز به مدیریت ، برنامه ریزی ، استفاده درست از منابع،  افزایش بهره وری و کاهش هزینه وجود دارد دارد هوش تجاری ابزاری قابل اعتماد و استفاده خواهد بود .

آموزش هم از این موضوع مستثنی نیست.  هوش تجاری  راهکار های زیادی را پیش پای سازمان های آموزشی می گذارد تا عملکرد خود ، پرسنل و مشتری هایشان ( دانشجویان و دانش آموزان  ) را ارزیابی کرده و نسبت به بهبود روش های آموزشی اقدام کنند .

بررسی موفقیت دانشجویان

با استفاده از داشبورد های اطلاعات می توان به دانش آموزان  و خانواده هایشان کمک کرد تا اطلاعات خود مثل نتایج ، معدل ، وضعیت مالی ، دوره های ثبت نام کرده ، درخواست های شغلی و سایر شاخص های مرتبط در موسسه شما را مشاهده کنند . به این صورت بررسی و پیگیری  عملکرد هر فرد توسط خود او قابل انجام است .

university

بررسی عملکرد آموزشی

داده های مربوط به عملکرد دانشجویان می تواند برای سنج عملکرد واحد های آموزشی و مدرسان مورد استفاده قرار گیرد . رتبه دهی و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد نهایی گروه ها روشی برای نظارت و  بهبود فرایند آموزش است .

از طرف گروه های آموزشی و مدرسان با بررسی داده های مربوط به دوره ها و دانشجویان می توانند تحت یک سیستم ازریابی درونی عملکرد خود را بهبود دهند

ساختمان ها و امکانات آموزشی

بررسی هزینه های تمام شده برای هر ساختمان یا گروه آموزشی و تاثیر آن بر عملکرد مالی موسسه روشی موثر برای بررسی عملکرد و بهبود بهره وری است .

کدام یک از ساختمان های شما در حال استفاده هستند و کدام یک ظرفیت بیشتری برای پذیرش دانشجو دارند ؟ کدام دوره ها با اقبال بهتری روبرو بوده اند ؟ چگونه باید دوره های آموزشی موجود را مدیریت کرد؟ پاسخ به این سوالات، کلیدی برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه های جاری است .

مالی

داشبورد های مالی کمک بزرگی  برای دپارتمان مالی و حسابداری و مدیران ارشد خواهد بود . با بررسی جذب سرمایه ، مدیریت بودجه و هزینه ها می توانید عملکرد مالی موسسه را به شکل چشمگیری ارتقا دهید .

دیکام همراه مطمئن شما

برای مشاهده دمو محصولات ، درخواست همکاری و یا مشاوره  فرم زیر را پر کنید 

دیکام همراه مطمئن شما

برای مشاهده دمو محصولات ، درخواست همکاری و یا مشاوره  فرم زیر را پر کنید 

همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت

تماس بگیرید.